Spelregels voor 3 x 21 met rallypoint-systeem

Speelvelden:

Bij het enkelspel zijn alle vakken in, behalve de tramrails. Dat zijn de lange vlakken aan de zijkanten van het veld. Bij de service is het voorveld uit. Tijdens de rally is dit veld natuurlijk gewoon in.

Bij het dubbelspel (en de mixen) zijn alle vakken in. Bij de service zijn het voorveld en het achterveld uit. Tijdens de rally is dit veld natuurlijk gewoon in.

Toss:

Voordat een spel begint is er een loting (toss). Wie deze toss wint mag een keuze maken uit de volgende mogelijkheden:

  • Eerst serveren of eerst de service ontvangen, of:
  • het spel beginnen aan de ene kant dan wel aan de andere kant.
  • De tegenpartij kiest uit de overgebleven mogelijkheden. Dus indien bijvoorbeeld de winnaar van de toss er voor kiest om eerst te serveren, dan is de verliezer van de toss de eerste ontvanger en kiest deze dus de kant van het veld waarop hij/zij begint.

Telling:

Een partij wordt gespeeld om 2 gewonnen games, tenzij anders is bepaald. De partij die het eerst 21 punten scoort wint de game. De partij die de rally wint scoort een punt. Indien de stand 20-beiden wordt, moet de game worden gewonnen met 2 punten verschil. Indien de stand 29-beiden wordt, wordt de game gewonnen door de partij die het 30ste punt  scoort.

De partij die een game wint begint met serveren in de volgende game.

Wisselen van speelhelft

Spelers moeten van speelhelft wisselen:

  • Na afloop van de eerste game.
  • Voor het begin van de derde game (indien deze wordt gespeeld) en in de derde game, zodra één der partijen 11 punten heeft gescoord.
  • Indien spelers niet bij de 11 punten van speelhelft wisselen, moet dit alsnog gebeuren zodra de vergissing is opgemerkt en de shuttle niet in spel is. De dan bereikte stand blijft gehandhaafd.

Enkelspel

Serveervakken:

De service moet vanuit het rechter serveervak worden geslagen, respectievelijk in het rechter serveervak worden ontvangen, als de serveerder geen of een even aantal punten heeft gescoord in de game.

De service moet vanuit het linker serveervak worden geslagen, respectievelijk in het linker serveervak worden ontvangen, als de serveerder een oneven aantal punten heeft gescoord in de game.

De shuttle wordt beurtelings door de serveerder en de ontvanger geslagen totdat een fout wordt gemaakt of totdat de shuttle niet langer in spel is.

Scoren en serveren:

Als de ontvanger een fout maakt, of als de shuttle niet langer in spel is omdat deze binnen de speelhelft van de ontvanger de vloer raakt, scoort de serveerder een punt. De serveerder serveert dan opnieuw, echter vanuit het andere serveervak.

Als de serveerder een fout maakt, of als de shuttle niet langer in spel is omdat deze binnen de speelhelft van de serveerder de vloer raakt, scoort de ontvanger een punt. De serveerder verliest het recht van serveren en de ontvanger wordt dan de nieuwe serveerder.

Dubbelspel

Serveervakken:

De speler van de serverende partij serveert vanuit het rechter serveervak, als zijn partij geen of een even aantal punten heeft gescoord in de game.

Dus: let goed op wie er begint met serveren. Dat is dan de even speler.

De speler van de serverende partij serveert vanuit het linker serveervak, als zijn partij een oneven aantal punten heeft gescoord in de game.

Op de partners is het omgekeerde van toepassing:

  • De speler van de ontvangende partij die in het diagonaal tegenover de serveerder liggende serveervak staat is de ontvanger.
  • Alleen de ontvanger mag de service terugslaan; mocht de shuttle worden geraakt of
  • geslagen door diens partner dan is dit een fout en scoort de serverende partij een punt.

De spelers van de ontvangende partij wisselen niet van serveervak totdat zij een punt scoren tijdens de eigen servicebeurt.

Telling:

Als de ontvangende partij een fout maakt, of als de shuttle niet langer in spel is omdat deze binnen de speelhelft van de ontvangende partij de vloer raakt, scoort de serverende partij een punt, en serveert de serveerder opnieuw vanuit het andere serveervak.

Als de serverende partij een fout maakt, of als de shuttle niet langer in spel is, omdat deze binnen de speelhelft van de serverende partij de vloer raakt, scoort de ontvangende partij een punt. De serverende partij verliest het recht van serveren en de ontvangende partij wordt de nieuwe serverende partij.

Let:

Een let betekent dat de rally opnieuw moet worden gespeeld als gevolg van een onvoorziene gebeurtenis, bijvoorbeeld als de shuttle van anderen in jouw veld valt of bij twijfel “in of uit”.

Pauzes, Coaching en het verlaten van de baan

Een pauze van maximaal 60 seconden is toegestaan tijdens een game zodra één der partijen 11 heeft gescoord. Er mag gecoacht worden. De spelers mogen de baan niet verlaten.

Een pauze van maximaal 120 seconden is toegestaan tussen twee games. Er mag gecoacht worden. De spelers mogen de baan niet verlaten zonder toestemming van de scheidsrechter.

Een speler mag tijdens een partij alleen aanwijzingen ontvangen als de shuttle niet in spel is. (er mogen dus aanwijzingen gegeven worden mits de shuttle niet in het spel is.)

Onderbreking van het spel:

Wanneer omstandigheden buiten de macht van de spelers dit noodzakelijk maken, mag de scheidsrechter het spel zolang onderbreken als hij noodzakelijk acht. Als het spel wordt onderbroken, blijft de stand van dat moment gehandhaafd en moet het spel bij die stand worden hervat.

Wanneer is een service ongeldig?

  • Als de shuttle niet in het goede vak komt.
  • Als de serveerder een slagbeweging maakt maar de shuttle niet raakt.
  • Als de serveerder op de lijnen staat.
  • Als het de shuttle met het racketblad boven de handpalm geraakt wordt, dus het raketblad moet duidelijk zichtbaar onder de handpalm blijven bij het raken van de shuttle.
  • Als je alleen de shuttle laat vallen zonder te slaan mag je alsnog serveren. Tijdens de service mag de shuttle wel het net raken.

Let op:

Er wordt tijdens de competitiewedstrijden bij de jeugd regelmatig door de tegenpartij geroepen dat ’n speler fout serveert. Ga daar niet op in en geef aan dat hier notitie van gemaakt wordt voor de trainer en laat het spelplezier hierdoor niet beïnvloeden.Andere fouten:Je mag nooit het net raken, niet met racket, niet met kleding, niet met het lichaam. Je mag nooit op de helft van je tegenstander komen; enige uitzondering is het racket nadat de shuttle is geslagen (voortzetting van de slag).De spelregels zijn, zonder art. nummers overgenomen van de website van Badminton Nederland.
X